Naši sociální pracovníci zdaleka nepůsobí jen v Centrech. Klienty, kteří potřebují pomoc, ale nemohou se osobně dostavit k nám do CPIC, navštěvují i přímo v jejich prostředí.
Podávání informací klientům v místě jejich bydliště
CPIC Karlovarský kraj například řešil případ důchodkyně v tíživé životní situaci, které hrozilo, že přijde o střechu nad hlavou.
„Paní je zranitelnou osobou, která se již dlouhodobě snaží najít zaměstnání, bohužel neúspěšně. Aktuálně je její jediný příjem humanitární dávka, která činní 4 860 Kč, ale na ubytovně musí každý měsíc uhradit zhruba o tři tisíce víc,“ upřesnila Gabriela Klecanová, sociální pracovnice karlovarského Centra.
Ve CPIC ženu seznámili s možností požádat si o mimořádnou okamžitou pomoc (MOP), sama se však na úřad práce jít necítila – požádala proto o doprovod, především kvůli psychické opoře.
Naše pracovnice za klientku domluvila provedení oprav v bytě v řádů několika dnů a na náklady pronajímatele
Kamil Vývoda, vedoucí CPIC Moravskoslezský kraj
Žádost o MOP se nakonec podařilo úspěšně podat. „Byla nám neskutečně vděčná. Řekla nám, že neví, co by dělala, kdyby nepřišla do CPIC na poradenství. Při loučení měla slzy v očích a našeho pracovníka objala se slovy, že jí díky nám spadl kámen ze srdce,“ dodala Klecanová.
Ve CPIC Moravskoslezský kraj zase jiné ženě v důchodu pomohli zajistit opravy v pronajatém bytě.
„S ohledem na jazykovou bariéru a vysoký věk nebyla schopna komunikovat se zaměstnanci pronajímatele, a proto jim naše pracovnice zaslala mail s požadavkem týkající se plísně v bytě, která klientce způsobovala zdravotní problémy,“ přiblížil Kamil Vývoda, vedoucí ostravského Centra.
Rozdávání školních balíčků UNICEF potřebným rodinám
Při následné kontrole vyšly najevo i jiné poruchy jako nefungující sklokeramická deska či odpadávající kuchyňská dvířka. Pracovnice CPIC domluvila provedení oprav v řádů několika dnů a na náklady pronajímatele.
Důchodkyně nakonec požádala Centrum o asistenci při vyřízení žádosti o trvalý pobyt. „Naše pracovnice jí pomohla vyplnit žádost a obešla s ní i instituce pro doložení nejrůznějších dokumentů. Nakonec ji pro podání samotné žádosti doprovodila i na pracoviště Odboru azylové a migrační politiky (OAMP),“ podotkl Vývoda.
Pracovníci Center během terénní práce většinou spíše monitorují situaci např. na ubytovnách či ve firmách zaměstnávajících cizince a informují je o jejich právech a povinnostech či o změnách v legislativě, letos v létě se ale zaměřili na možné dopady změn, která nastaly od 1. září.
Pomoc v místě bydliště, na pracovišti i úřadech |
Centra na podporu integrace cizinců poskytují zdarma odborné sociální poradenství. To probíhá buď ambulantní (v sídle CPIC) nebo terénní formou |
Cílem je vždy pomoct klientům při řešení jejich nepříznivé sociální situace |
Sociální pracovníci CPIC tak cizincům např. usnadňují orientaci v českém pobytovém, zdravotnickém, sociálním, zaměstnaneckém či školském systému, upozorňují je na jejich práva a povinnosti, pomáhají překonat jazykovou bariéru v komunikaci s úřady či řeší situace lidí bez běžné sociální sítě (bez rodiny či přátel apod.) |
V „terénu“ jsou tyto služby poskytovány přímo v prostředí, v němž se klient každodenně pohybuje (bydliště, práce, škola) či v rámci doprovodů např. při jednání na úřadech či u lékaře. V takovém případě je také možné objednat si v Centru tlumočníka. |
Na terénní práci je typicky vyhrazeno úterý, kdy není Centrum otevřeno pro veřejnost. V rámci ní pracovníci CPIC navštěvují například ubytovny, večerky či firmy zaměstnávající cizince a informují je o změnách v legislativě či předávají jiné důležité informace. |
„Systematicky jsme mapovali situace ubytovaných zranitelných osob, které bydlely na ubytovnách v rámci systému Státního humanitárního ubytování (HUMPO) bezplatně a týkaly se jich chystané změny v poskytování ubytování a humanitární dávky,“ potvrdila Kateřina Zajícová, sociální pracovnice ve CPIC Pardubický kraj.
V rámci poradenství pak pracovnice Centra řešily konkrétní situace klientů individuálně. „Jednalo se o širokou škálu pomoci jako například hledání nového komerčního bydlení, komunikace s realitními kancelářemi, stěhování do sociálních bytů ve spolupráci s městem, příprava na žádosti o MOP či doprovody na úřady práce,“ konstatovala Zajícová.
Hodně řešíme podávání žádostí o mimořádnou okamžitou pomoc a doprovody na úřad práce, které probíhají i několikrát za týden
Ira Olah, sociální pracovnice CPIC v Chebu
„V poslední době hodně řešíme podávání žádostí o MOP a doprovody na úřad práce, které probíhají i několikrát za týden,“ uvedla Ira Olah, sociální pracovnice detašovaného pracoviště CPIC v Chebu.
„Za posledních pár měsíců jsme také rozdaly spoustu humanitárních a UNICEF školních balíčků, a to v rodinách, které to nejvíce potřebovaly,“ poznamenala.
Podpora s řešením případů domácího násilí
Centra mimo jiné poskytují asistenci i cizincům, kteří si stěžují na nekalé praktiky zaměstnavatelů.
„Doprovázíme klientky na OAMP a na policii a teď dojde i ke svědčení u soudu, kde bude jedna z našich sociálních pracovnic jako svědek. Jedná se o psychickou i právní podporu žen, které si zaměstnavatel pokouší ‚přivlastnit‘ nátlakem, vydíráním či omezováním svobody,“ přiblížila Natálie Tyrpeklová, koordinátorka z detašovaného pracoviště CPIC v České Lípě.
Humanitární balíčky UNICEF připraveny k rozvozu
Sociální pracovnice se setkávají také s případy domácího násilí. „Řešili jsme to nedávno u klientky, která k nám přicházela na kurzy českého jazyka. Poté, co nás požádala o pomoc, aby se mohla osamostatnit, jsme ji doprovázeli například na pracovní pohovory či na OAMP pro zajištění samostatného typu pobytu a dopomoci při hledání vlastního bydlení,“ řekla Tyrpeklová.
„Nyní je samostatná finančně i v bydlení, ona i dcera jsou spokojené a stále více se zapojují do různých aktivit – dcera ve škole i mimo ni a matka v práci a při brigádách,“ dodala.