EU FLAG

Sociální pracovníci Center pomáhají i přímo v terénu

Naši sociální pracovníci zdaleka nepůsobí jen v Centrech. Klienty, kteří potřebují pomoc, ale nemohou se osobně dostavit k nám do CPIC, navštěvují i přímo v jejich prostředí.

Podávání informací klientům v místě jejich bydliště

CPIC Karlovarský kraj například řešil případ důchodkyně v tíživé životní situaci, které hrozilo, že přijde o střechu nad hlavou.

„Paní je zranitelnou osobou, která se již dlouhodobě snaží najít zaměstnání, bohužel neúspěšně. Aktuálně je její jediný příjem humanitární dávka, která činní 4 860 Kč, ale na ubytovně musí každý měsíc uhradit zhruba o tři tisíce víc,“ upřesnila Gabriela Klecanová, sociální pracovnice karlovarského Centra.

Ve CPIC ženu seznámili s možností požádat si o mimořádnou okamžitou pomoc (MOP), sama se však na úřad práce jít necítila – požádala proto o doprovod, především kvůli psychické opoře.

Žádost o MOP se nakonec podařilo úspěšně podat. „Byla nám neskutečně vděčná. Řekla nám, že neví, co by dělala, kdyby nepřišla do CPIC na poradenství. Při loučení měla slzy v očích a našeho pracovníka objala se slovy, že jí díky nám spadl kámen ze srdce,“ dodala Klecanová.

Ve CPIC Moravskoslezský kraj zase jiné ženě v důchodu pomohli zajistit opravy v pronajatém bytě.

„S ohledem na jazykovou bariéru a vysoký věk nebyla schopna komunikovat se zaměstnanci pronajímatele, a proto jim naše pracovnice zaslala mail s požadavkem týkající se plísně v bytě, která klientce způsobovala zdravotní problémy,“ přiblížil Kamil Vývoda, vedoucí ostravského Centra.

Rozdávání školních balíčků UNICEF potřebným rodinám

Při následné kontrole vyšly najevo i jiné poruchy jako nefungující sklokeramická deska či odpadávající kuchyňská dvířka. Pracovnice CPIC domluvila provedení oprav v řádů několika dnů a na náklady pronajímatele.

Důchodkyně nakonec požádala Centrum o asistenci při vyřízení žádosti o trvalý pobyt. „Naše pracovnice jí pomohla vyplnit žádost a obešla s ní i instituce pro doložení nejrůznějších dokumentů. Nakonec ji pro podání samotné žádosti doprovodila i na pracoviště Odboru azylové a migrační politiky (OAMP),“ podotkl Vývoda.

Pracovníci Center během terénní práce většinou spíše monitorují situaci např. na ubytovnách či ve firmách zaměstnávajících cizince a informují je o jejich právech a povinnostech či o změnách v legislativě, letos v létě se ale zaměřili na možné dopady změn, která nastaly od 1. září.

Pomoc v místě bydliště, na pracovišti i úřadech
Centra na podporu integrace cizinců poskytují zdarma odborné sociální poradenství. To probíhá buď ambulantní (v sídle CPIC) nebo terénní formou
Cílem je vždy pomoct klientům při řešení jejich nepříznivé sociální situace
Sociální pracovníci CPIC tak cizincům např. usnadňují orientaci v českém pobytovém, zdravotnickém, sociálním, zaměstnaneckém či školském systému, upozorňují je na jejich práva a povinnosti, pomáhají překonat jazykovou bariéru v komunikaci s úřady či řeší situace lidí bez běžné sociální sítě (bez rodiny či přátel apod.)
V „terénu“ jsou tyto služby poskytovány přímo v prostředí, v němž se klient každodenně pohybuje (bydliště, práce, škola) či v rámci doprovodů např. při jednání na úřadech či u lékaře. V takovém případě je také možné objednat si v Centru tlumočníka.
Na terénní práci je typicky vyhrazeno úterý, kdy není Centrum otevřeno pro veřejnost. V rámci ní pracovníci CPIC navštěvují například ubytovny, večerky či firmy zaměstnávající cizince a informují je o změnách v legislativě či předávají jiné důležité informace.

„Systematicky jsme mapovali situace ubytovaných zranitelných osob, které bydlely na ubytovnách v rámci systému Státního humanitárního ubytování (HUMPO) bezplatně a týkaly se jich chystané změny v poskytování ubytování a humanitární dávky,“ potvrdila Kateřina Zajícová, sociální pracovnice ve CPIC Pardubický kraj.

V rámci poradenství pak pracovnice Centra řešily konkrétní situace klientů individuálně. „Jednalo se o širokou škálu pomoci jako například hledání nového komerčního bydlení, komunikace s realitními kancelářemi, stěhování do sociálních bytů ve spolupráci s městem, příprava na žádosti o MOP či doprovody na úřady práce,“ konstatovala Zajícová.

„V poslední době hodně řešíme podávání žádostí o MOP a doprovody na úřad práce, které probíhají i několikrát za týden,“ uvedla Ira Olah, sociální pracovnice detašovaného pracoviště CPIC v Chebu.

„Za posledních pár měsíců jsme také rozdaly spoustu humanitárních a UNICEF školních balíčků, a to v rodinách, které to nejvíce potřebovaly,“ poznamenala.

Podpora s řešením případů domácího násilí

Centra mimo jiné poskytují asistenci i cizincům, kteří si stěžují na nekalé praktiky zaměstnavatelů.

„Doprovázíme klientky na OAMP a na policii a teď dojde i ke svědčení u soudu, kde bude jedna z našich sociálních pracovnic jako svědek. Jedná se o psychickou i právní podporu žen, které si zaměstnavatel pokouší ‚přivlastnit‘ nátlakem, vydíráním či omezováním svobody,“ přiblížila Natálie Tyrpeklová, koordinátorka z detašovaného pracoviště CPIC v České Lípě.

Humanitární balíčky UNICEF připraveny k rozvozu

Sociální pracovnice se setkávají také s případy domácího násilí. „Řešili jsme to nedávno u klientky, která k nám přicházela na kurzy českého jazyka. Poté, co nás požádala o pomoc, aby se mohla osamostatnit, jsme ji doprovázeli například na pracovní pohovory či na OAMP pro zajištění samostatného typu pobytu a dopomoci při hledání vlastního bydlení,“ řekla Tyrpeklová.

„Nyní je samostatná finančně i v bydlení, ona i dcera jsou spokojené a stále více se zapojují do různých aktivit – dcera ve škole i mimo ni a matka v práci a při brigádách,“ dodala.

Sdílet informaci