Konflikt na Ukrajině vedl nejen k podstatnému navýšení počtu klientů Center na podporu integrace cizinců (CPIC), ale také k významnému rozšíření témat poradenství, které jednotlivá Centra poskytují.
Tlumočnice Centra na podporu integrace cizinců v Kutné Hoře pomáhá klientům na pracovišti OAMP.
Před válkou byli typickými klienty Center lidé, kteří do ČR přicházeli za prací či za vzděláním a většinou měli motivaci se integrovat, konstatovala na říjnové konferenci CPIC Lenka Janošková, vedoucí Centra v Pardubickém kraji.
Do CPIC chodili řešit zejména problémy týkající se pobytů, zaměstnavatelů či sloučení rodiny. „Možná to bylo tematicky jednotvárné, ale zase jsme měli národnostně pestrou skladbu klientů,“ podotkla.
„Know-how, které jsme budovali léta, jsme museli během velmi krátké doby předat novým zaměstnancům
Lenka Janošková, vedoucí CPIC Pardubický kraj
V každém Centru pracovali průměrně čtyři lidé, z nichž dva byli sociální pracovníci. Ve většině CPIC pak byl pouze jeden tlumočník do ukrajinštiny.
Práce s mladistvými
Od vypuknutí války na Ukrajině se počet unikátních klientů Center více než zdvojnásobil (25 592 klientů v roce 2023 oproti 10 687 v roce 2021) a spolu s nimi i množství poskytnutých služeb (144 939 v roce 2023 oproti 68 608 v roce 2021).
Centra reagovala podstatným navýšením personálních kapacit, což nebylo z organizačního a manažerského hlediska lehké. „Know-how, které jsme budovali léta, jsme museli během velmi krátké doby předat novým zaměstnancům,“ přiblížila Janošková.
Změny v tématech poradenství |
Tradiční témata jako bydlení či práce nadále zůstávají. |
Přidala se k nim ale podpora při vyřizování Humanitární dávky (HuD) či Mimořádné okamžité pomoci (MOP) či témata jako domácí násilí, traumata přivezená ze země původu, rozvody a sňatky či sociálně-patologické jevy jako např. alkoholismus či drogová závislost. Přibylo také klientů s postižením či dlouhodobým onemocněním. |
„Velkou část našich klientů tvoří mladiství, kteří si kromě traumat přivezli i určitou vykořeněnost a stále se snaží zorientovat, kam patří,“ poznamenala vedoucí pardubického Centra. |
Dnes má průměrné Centrum 10 až 12 pracovníků a v letech 2022 a 2023 to byly také desítky tlumočníků. Kromě sítě 14 Center v hlavních krajských městech funguje i devět detašovaných pracovišť a sedm kontaktních míst.
Dvě skupiny klientů
Z hlediska poradenství se současní klienti z Ukrajiny dělí na dvě skupiny. K té první, tradiční, patří pracovní migranti, kteří se mnohdy stávají buď obětmi vykořisťování ze strany zaměstnavatelů, anebo se z hlediska práce dostávají do nelegálního postavení.
Druhou skupinu tvoří zvlášť zranitelné osoby jako např. senioři či lidé s různými nemocemi a duševními problémy.
Centra dnes nabízejí i aktivity a služby financované UNICEF, z nichž je třeba vyzvednout psychosociální podporu. „Tato oblast je velmi důležitá proto, že psychologické problémy lidí mají určitou latenci a můžou se ukázat třeba až za dva či tři roky,“ uzavřela Janošková.
—————-
Projekt „Provoz Center na podporu integrace cizinců SUZ MV“, registrační číslo CZ.12.01.02/00/24_019/0000035 je spolufinancován Evropskou unií z prostředků Azylového, migračního a integračního fondu (AMIF).